Linneajosefine

Skärp er

Publicerad 2014-10-31 15:16:55 i Linneajosefine,

En sak jag stör mig till bitar på är när de/dem används fel i en text. "Dem borde stå i ett hörn och skämmas". NEJ, NEJ, NEJ! Man hör ju hur fel det låter, en mening kan aldrig börja med dem. "De borde stå i ett hörn och skämmas." JA, JA, JA! Mycket bättre. Oftast så vet eller hör man om det ska vara de eller dem men om man nu inte skulle göra det finns ett jättebra tips. Testa byta ut de/dem mot han/honom, ska det vara han använder man de och ska det vara honom använder man dem. "Honom borde stå i ett hörn och skämmas". Vem som helst som läst svenska i skolan måste inse hur otroligt fel detta är. Vill inte verka dryg nu men jag är så himla trött på att läsa texter där dem har gjort något, dem ska ut eller dem har varit och ätit sushi. Använd språket rätt så blir texten enklare att läsa.
 
MVH språkpolisen
 
(Jag är inte heller proffs på svenska språket och kan också göra fel.))

Kommentarer

Postat av: Mamma

Publicerad 2014-11-02 10:19:05

Lärare i svenska? Kul yrke som kunde passa dej kanske. Du har viljan och envisheten att lära ut på ett roligt sätt!!! Det såg man ju här på bloggen. Kram Mammi

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnea Josefine

Liten tjej med stora drömmar. Tycker och tänker för mycket men kan aldrig riktigt bestämma sig. Lever livet i London, UK.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela